Siguranţa rutieră: UE ia măsuri de sancţionare a conducătorilor auto care comit infracţiuni rutiere în străinătate
În urma unui acord incheiat intre miniştrii transporturilor din UE, reuniţi la Bruxelles, conducătorii auto vor fi sancţionaţi pentru infracţiunile rutiere comise în străinătate, printre care se numără cele patru cauze principale care stau la originea a 75 % dintre decesele de pe şosele - excesul de viteză, nerespectarea semafoarelor, neutilizarea centurilor de siguranţă şi alcoolul la volan.
Siim Kallas, vicepreşedintele Comisiei Europene şi totodată comisarul responsabil de transporturi, a declarat: "Probabilitatea de a comite o infracţiune este de trei ori mai mare în cazul unui conducător autor străin decât în cazul unui şofer din ţara respectivă. Multe persoane cred probabil că, atunci când călătoresc în străinătate, regulile de circulaţie nu se mai aplică în cazul lor. Mesajul pe care doresc să îl transmit este că aceste reguli se aplică, iar de acum le vom aplica."
Cifrele din UE indică faptul că şoferii aflaţi în străinătate reprezintă 5 % din trafic, însă sunt responsabili de aproximativ 15 % din numărul de infracţiuni legate de excesul de viteză. Cei mai mulţi rămân nepedepsiţi, deoarece este imposibilă urmărirea lor după întoarcerea în ţara de origine.
Propunerile
Propunerea de directivă privind aplicarea transfrontalieră a legislaţiei în domeniul siguranţei rutiere are ca scop remedierea acestei situaţii. Miniştrii de resort au ajuns la un acord asupra textului care vizează infracţiunile rutiere cu un impact major asupra siguranţei pe şosele, printre care se numără cele patru cauze principale care stau la originea a 75 % dintre decese:
-excesul de viteză
-nerespectarea semaforului
-neutilizarea centurilor de siguranţă
-conducerea automobilelor sub influenţa alcoolului
in plus
-conducerea automobilelor sub influenţa drogurilor
-neutilizarea căştilor de protecţie
-utilizarea ilegală a benzii de urgenţă
-utilizarea ilegală a telefonului mobil în timpul condusului.
Cum se va proceda?
Propunerile vor permite identificarea conducătorilor auto din UE şi sancţionarea acestora pentru infracţiunile comise în alt stat membru în afara celui de înmatriculare a automobilelor. Practic, noile norme vor permite înfiinţarea unei reţele electronice pentru schimbul de date, care să dea posibilitatea transmiterii datelor necesare între ţara în care s-a comis infracţiunea şi cea în care este înregistrat automobilul. După identificarea numelui şi a adresei proprietarului, acestuia i se va trimite o înştiinţare, conform modelului prevăzut în propunerea de directivă.
Este de competenţa statului membru în care a avut loc infracţiunea să decidă modalitatea de acţiune după comiterea infracţiunii. Directiva nu armonizează nici natura infracţiunii, nici sancţiunile aplicabile. Prin urmare, legislaţia naţională a statului membru în care s-a comis infracţiunea este cea care se aplică atât în ceea ce priveşte natura infracţiunii, cât şi sancţiunile.
Care sunt următorii paşi?
Propunerile legislative trebuie aprobate prin vot în cadrul Parlamentului European înainte de a deveni legi. Statele membre vor dispune apoi de o perioadă de doi ani pentru transpunerea legislaţiei UE înainte ca aceasta să intre în vigoare, probabil în 2013.
Material UNTTR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu