sâmbătă, 17 decembrie 2011





Privarea de somn – un adevărat coșmar

Deodată, auziți zgomotul anvelopelor pe marcajul rezonator de la marginea drumului și vă treziți. Înseamnă că tocmai ați ațipit. Aproximativ 60 de procente din numărul total al șoferilor din Europa au trecut prin asta.

Importanţa somnului nu poate fi sub­estim­ată.

„Somnul este extrem de important pentru ca organismul să fie în formă. Dacă nu dormiţi suficient, vă simţiţi rău, deoarece sistemul dvs. imunitar este afectat. Privarea de somn cronică poate afecta creierul pe termen lung, ceea ce poate duce la depresii, oboseală cronică, obezitate şi boli cardiovasculare”, spune Torbjörn Åkerstedt, cercetător în domeniul somnului şi profesor la Institutul Karolinska şi la Universitatea din Stockholm. Pentru şoferii de vehicule comerciale care petrec multe ore la volan, nu este suficient să rămână treji, trebuie să mai fie şi atenţi şi prevăzători. După ce se instaurează oboseala, sunt afectaţi atât timpii de reacţie, cât şi concentrarea, ceea ce duce la creşterea semnificativă a riscului de accidente rutiere. Cu toate acestea, sondajul „SafetyNet (2009) Fatigue”, efectuat la nivel european, relevă că 60 de procente dintre toţi şoferii de vehicule de mare tonaj au trecut prin stări de somnolenţă la volan.

„S-a dovedit că este la fel de periculos să conduci obosit, ca atunci când ai consumat alcool”, continuă Torbjörn Åkerstedt.

În timpul studiului pe care l-a efectuat, a testat persoane obosite într-un simulator de somn, pentru a vedea cum reacţionează la volan. O observaţie importantă a fost că mulţi dintre subiecţii testului, după ce au trecut prin simptomele clasice de oboseală, cum ar fi pleoapele grele şi căscatul, într-un final au aţipit, adică au adormit pentru câteva secunde – adesea fără să-şi dea seama.

„Pe lângă consecinţele evidente ale adormirii efective, abilitatea de a conduce este afectată în mai multe feluri. Gândeşti mai greu, îţi ia mai mult timp să-ţi aminteşti lucruri, îţi este mai greu să înveţi lucruri noi şi răspunzi mai greu la stimuli simpli. Studiile au arătat şi că nu îţi mai poţi controla emoţiile. Bineînţeles că instabilitatea emoţională este o trăsătură neco­respunzătoare atunci când eşti la volan, deoarece îţi afectează judecata”, explică Torbjörn Åkerstedt.

Somnolenţa la volan nu afectează doar şoferii de autocamion. Dimpotrivă, un studiu finlandez* relevă faptul că şoferii de autocamion sunt mai puţin expuşi riscului de a adormi la volan, comparativ cu ceilalţi participanţi la trafic şi sunt implicaţi într-un număr mai mic de accidente pe kilometru, decât un participant la trafic obişnuit.

Cu toate acestea, şoferii de autocamion conduc vehicule de mare tonaj şi parcurg distanţe lungi în timpul unei curse. De aceea, somnolenţa în cazul şoferilor de vehicule comerciale este un aspect de siguranţă rutieră foarte important.

Acesta a fost principalul motiv pentru care în anul 2007 a fost adoptată legislaţia UE privind timpii de condus şi de odihnă.
„Am salutat noua legislaţie ca pe un bun instrument folosit pentru a împiedica şoferii obosiţi să pornească la drum şi pentru că permite îmbunătăţirea siguranţei rutiere”, spune Antonio Avenoso, director al Consiliului European pentru Siguranţa Transporturilor (ETSC). „Siguranţa a fost de prea multe ori ignorată în favoarea intereselor de afaceri, care presupun o flexibilitate a transportului de mărfuri şi persoane, conform unui or­ar precis, care cuprinde adesea întreaga zi”, ne explică interlocutorul nostru.

Reglementările privind timpii de condus şi de odihnă permit îmbunătăţirea gradului de siguranţă, numai cu condiţia ca perioada de odihnă obligatorie să ofere o relaxare corespunzătoare. Acum zece ani, un şofer de cursă lungă îşi petrecea în medie 3,3 nopţi pe săptămână în cabină. Conform sondajelor Volvo Trucks, astăzi îşi petrece 4,6 nopţi pe săptămână în cabină. Iar când compania a solicitat unui număr de 2.200 de şoferi de autocamion de cursă-lungă să enumere cincisprezece parametri diferiţi din cabină, în fruntea listei s-au aflat relaxarea şi confortul pe timpul nopţii, urmate la mică distanţă de un mediu de lucru confortabil pentru şofer şi de o vizibilitate bună.

Satisfacerea cerinţelor şoferilor privind odihna corespunzătoare este de mulţi ani o prioritate Volvo Trucks.

„Un mediu de lucru atent proiectat este unul dintre punctele forte pentru care Volvo este recunoscut, însă este şi o chestiune de siguranţă, una dintre valorile noastre fundamentale. Un mediu de lucru proiectat necorespunzător afectează siguranţa rutieră, dar un şofer obosit deoarece nu a dormit bine este un fapt şi mai grav”, explică Carl Johan Almqvist, director responsabil de siguranţa rutieră şi a produselor, Volvo Trucks.

Aşadar, rămâne ceva de făcut dacă vă simţiţi obosiţi? Bineînţeles că da, potrivit lui Torbjörn Åkerstedt, cercetător în domeniul somnului.

„Somnolenţa poate fi combătută prin consumul de cafea în cantităţi mari sau prin pauze frecvente. Cu toate acestea, după o pauză eşti concentrat doar pentru încă 15 - 30 de minute şi, cu cât te simţi mai obosit, cu atât vei obosi mai repede după fiecare pauză. Mai mult, este esenţial să recunoşti că eşti obosit, pentru a lua măsuri înainte de a fi prea târziu.”

* Markku Partinen, Kari Hirvonen: Unikuorma. Sforăitul şi apneea obstructivă în somn la şoferii de vehicule de mare tonaj şi efectele privării de somn asupra abilităţii de a conduce. Cercetare şi dezvoltare 1.11.2000-15.03.2006. Raport final.
Calitate mai slabă a somnului cauzată de odihna doar pe timpul zilei
■ Corpul uman are un ritm biologic natural, care induce senzaţia de somn pe timpul nopţii. Prin urmare, somnul pe timpul zilei nu este la fel de odihnitor.
■ Gradul de oboseală este maxim înainte de răsărit, adică între orele 4 şi 6 diminea­ţa.
■ Oboseala excesivă pe timpul zilei poate fi provocată de epuizarea cronică, ca urmare a turelor lungi de lucru sau a timpului insuficient de odihnă, de exemplu.
■ Dacă bănuiţi că somnolenţa pe timpul zilei are cauze medicale, adresaţi-vă unui medic.
■ Studiile indică faptul că somnul poate fi stocat. Este indicat să dormiţi bine înainte de a porni la drum lung.
■ Diminuarea atenţiei: un şofer obosit reacţionează mai lent şi detectează mai târziu situaţiile periculoase, cum ar fi un drum în lucru sau o trecere la nivel cu calea ferată.
■ Oboseala afectează atât abilitatea de a procesa informaţiile, cât şi memoria pe termen scurt.

Un comentariu: