Din 4 decembrie, ARR si RAR nu mai au atributii de control.
Cine va efectua controalele din transporturi?
Atributiile de control ale Autoritatii Rutiere Romane (ARR), ale Registrului Auto Roman (RAR) si ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) vor fi preluate, incepand din 4 decembrie, de o institutie specializata, infiintata printr-o ordonanta publicata vineri in Monitorul Oficial.
Noua institutie, specializata in control, se numeste Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR) si este infiintata ca institutie publica cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), confom OG nr. 26/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 625, din 2 septembrie 2011.
ISCTR va controla:
conditiile de efectuare a transporturilor rutiere, a activitatilor conexe transportului rutier si a activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere;
conditiile de siguranta a transporturilor rutiere si de protectie a mediului;
starea tehnica a vehiculelor rutiere;
masele si/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile publice si masele totale maxime autorizate;
tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania.
Printre altele, inspectorii ISCTR vor avea dreptul ca, la efectuarea controlului in trafic, sa:
sa imobilizeze vehiculul rutier in conditii de siguranta si securitate ale transportului si, daca este cazul, sa procedeze la ridicarea placutelor de inmatriculare pana la indeplinirea conditiilor legale pentru continuarea efectuarii transportului;
sa suspende dreptul de utilizare a vehiculului prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare;
sa retina urmatoarele documente: licenta de transport, copia conforma a acesteia, certificatul de transport in cont propriu, copia conforma a acestuia, licenta de traseu, autorizatia speciala de transport, autorizatia de transport international sau documentul de transport persoane prin servicii ocazionale, precum si orice alte documente in legatura cu desfasurarea activitatii de transport rutier sau a activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere.
ISCTR este finantat din venituri proprii care se constituie, pe de-o parte, prin virarea de catre ARR si RAR, in contul ISCTR, a unui procent din cuantumul tarifelor incasate echivalent cu media procentelor alocate de catre fiecare dintre cele 2 structuri pentru activitatea de control in ultimii 2 ani, in vederea acoperirii cheltuielilor necesare infiintarii si organizarii institutiei.
Pe de alta parte, ARR mai trebuie sa vireze lunar un procent de 60% din cuantumul tarifelor incasate pentru serviciile specifice prestate, iar RAR, un procent de 30% din cuantumul tarifelor incasate pentru serviciile specifice prestate, in contul ISCTR, in vederea functionarii acestuia.
Potrivit actului normativ, ISCTR are in structura sa organizatorica 8 inspectorate teritoriale, fara personalitate juridica, conduse de cateun inspector sef, in timp ce conducerea ISCTR este asigurata de catre un consiliu de conducere format din 5 persoane, al carui presedinte este inspectorul de stat sef.
Personalul ISCTR, alcatuit din inspectori si alte categorii de salariati, va fi angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata, iar incadrarea inspectorilor se face prin concurs, in raport cu pregatirea profesionala si cu aptitudinile candidatilor.
Conform Ministerului Transporturilor, organizarea activitatii de inspectie si control in cadrul unei singure institutii va imbunatati substantial cadrul actual in domeniu si va permite, printre altele, ca actiunile de inspectie si control sa fie desfasurate numai de catre inspectori cu o pregatire profesionala care sa corespunda standardelor europene si care isi vor insusi bunele practici in domeniu implementate la nivel comunitar.
De asemenea, vor fi corelate si interconectate bazele de date ale celor trei institutii care au in prezent atributii de control in trafic (ARR, RAR, CNADNR), iar controalele vor putea fi programate unitar si eficient, astfel incat sa acopere intreaga retea de drumuri publice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu